Ja ik weet de titel van deze blog roept toch wat vraagtekens op. Hoezo, Wie niet vraagt wordt overgeslagen. Het is toch juist andersom. Wie vraagt wordt overgeslagen. Denk maar eens terug aan vroeger en je deed mee aan een spelletje op het speelplein. Je stond allemaal in een kring en de juf of meester vroeg dan wie er wilde beginnen. En natuurlijk wilde jij altijd beginnen maar je werd niet altijd gekozen. En ja, dan kreeg je ook nog vaak te horen: Wie vraagt wordt overgeslagen. Frustrerend.
Of neem het moment dat je na het buiten spelen thuis komt en je aan je moeder vraagt of je een snoepje mag uit de snoeptrommel. Juist, het antwoord kun je al raden.
Maar ja, dat was vroeger en toch hebben we soms last van het feit dat er zo vaak tegen ons is gezegd “Wie vraagt wordt overgeslagen”. De tijden zijn veranderd. Het is juist belangrijk geworden om juist vragen te stellen. Stel je bent voor jezelf begonnen als ZP’er. Je gaat 100% voor je passie en je bent goed in wat je doet. Oké, je hebt een aantal contacten die jou weten te vinden en in het begin gaat het best aardig. Je bent lekker bezig met je werk. Het loopt goed. Je bent totaal niet bezig met vooruitkijken. En dan sta je op zo’n punt dat je denkt, hmm het aantal opdrachten loopt terug en je moet de boer op. Je moet de wereld laten weten dat je bestaat zodat zij weten waarvoor zij bij jou terecht kunnen.
Je gaat netwerken totdat je erbij neer valt. Overal vertel jij jouw verhaal. Je leert heel veel nieuwe mensen kennen en je vertelt honderd keer wat je doet en wat dit kan opleveren voor jouw potentiële klanten. En dan op een bepaald moment kom je tot de conclusie dat dat ook niet helemaal werkt. Je hebt wel heel veel nieuwe contacten maar het aantal opdrachten loopt nog steeds terug. Je realiseert dat je heel veel hebt verteld maar niet hebt geluisterd. Je realiseert dat je heel veel vragen hebt beantwoord maar zelf weinig vragen hebt gesteld.
3 tips om mensen echt beter te leren kennen
1. Wees geïnteresseerd in de ander
2. Luister aandachtig en luister niet met idee dat je iets wilt verkopen aan deze persoon
3. Vraag eens door tijdens een gesprek. Je zult dan merken dat je echt contact maakt met iemand
En o ja, als je dan echt contact hebt gemaakt met iemand en iemand vraagt aan jou wat je doet en waar je naar op zoek bent. Zorg dan dat je voor jezelf helder hebt wat je wilt met je onderneming en naar wie je precies op zoek bent. Want ja, als jij dat voor jezelf nog niet helder hebt, hoe kan iemand anders dan jou aanbevelen?
En ja ik weet, het is nog niet zo eenvoudig om goed te formuleren wat je precies wilt als ZP’er. Dat is dan ook precies de reden dat ik eind april hier een workshop over geef. Klik hier voor meer informatie.
Wie weet tot dan.
Geef een reactie