Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie is de mooiste van het land?
Een beroemde zin uit het sprookje Sneeuwwitje. Maar wat heeft dit nu met klantcontact te maken? Dat zal ik je uitleggen.
Sta jij wel eens stil bij hoe jij overkomt op een ander? Nee? Dat is vreemd want die reactie komt tot stand door het gedrag wat jij laat zien.
Maar hoe werkt dat nu precies?
Bij communicatie is er sprake van een zender en een ontvanger. De zender heeft een bepaalde gedachte of gevoel en wil dit onder woorden brengen. Hij zet zijn gedachten om in woorden en deze vormen samen de boodschap die hij wil vertellen in combinatie met het gedrag dat hij laat zien.
De ontvanger ziet het gedrag en hoort de boodschap en vertaalt dit naar een gedachte en/of gevoel reageert hier weer op.
Klinkt eenvoudig toch. Yeah right. Niet dus. We hebben namelijk allemaal een gigantische database opgebouwd met ervaringen, herinneringen etc. Alles wat we zien, voelen en horen wordt als zoekopdracht in deze database gestopt. Zodra we een hit tegenkomen in onze database nemen we dit voor waarheid aan.
En hier schuilt nu net het gevaar. Wees je bewust van je eigen filter (interne referentiekader). Je ziet de wereld door jouw ogen. Zou het kunnen zijn dat iemand anders ANDERS tegen de wereld aankijkt.
Een jonge vrouw of een oude vrouw?
Ik ben benieuwd of je ook slaagt voor de volgende test?
Check out onderstaande filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=f_9INBPUX9U
Ben je in ieder gesprek met de klant bewust van je eigen gedrag. Kijk naar de reactie van de klant. Wat zegt dit over jouw gedrag?
Dus als ik iets verander in mijn gedrag heeft dit direct effect op de gedachten en gevoelens die de klant heeft bij dit gesprek en vervolgens op het gedrag dat hij laat zien.
Wees je bewust van je eigen gedrag en kijk hoe de klant hierop reageert? Het zou zo maar kunnen dat je ineens veel meer over jezelf te weten komt.
Durf jij jezelf in de spiegel aan te kijken?
Geef een reactie