Ik zit zeer regelmatig om tafel met potentiële klanten. En op de één of andere manier hebben ze altijd maar één doel voor ogen. Wij willen meer omzet. Mijn standaard reactie is dan: Oké, ik deel heel graag de komende 5 minuten mijn visie met u, als u er dan nog zo over denkt, drink ik mijn koffie op en ga ik naar mijn volgende afspraak.
Volgens mij zit de wereld toch echt anders in elkaar, en wel als volgt. Als bedrijf heeft u een mooi product of dienst waarmee u van toegevoegde waarde kunt zijn voor andere bedrijven. U zorgt ervoor dat u zichtbaar bent, online en offline (dit noemen ze ook wel marketing en netwerken) en u gaat een gesprek aan met deze potentiële klanten.
En u denkt nu, ja logisch toch om omzet binnen te halen. Ja, natuurlijk voor het voeren van een goede onderneming is het belangrijk dat u een goede klantportefeuille opbouwt. Maar hier maken heel veel bedrijven een cruciale fout. Gaat het u nu om het behalen van zoveel mogelijk omzet of wilt u met uw product en/of dienst van toegevoegde waarde zijn?
Zeg eens eerlijk. Wat zou uw antwoord hierop zijn?
Ik leg u uit wat mijn visie hierop is. Volgens mij bestaat een bedrijf omdat het bedrijf klanten heeft die producten en diensten van je afnemen. Hoe meer tevreden klantenu heeft, hoe meer uw omzet toeneemt. Klinkt logisch toch.
Kijk, en wilt u snel rijk worden, in een dikke Mercedes rijden, een groot huis kunnen kopen, 5x per jaar op vakantie kunnen en net als Dagobert Duck een geldpakhuis kunnen bouwen. Hé prima. Dan heeft u ook heel veel vrienden. De vraag is alleen waarom ze bevriend met u zijn.
Of, kiest u er vanaf nu voor om de klant centraal te stellen en die als uitgangspunt te nemen. U levert een mooi product of dienst tegen een eerlijke prijs en u ondersteunt de klant daar waar nodig is. In salesgesprekken staat de toegevoegde waarde centraal in plaats van hoeveel u maximaal kunt halen uit dit gesprek.
Gaat u de uitdaging aan? Eén ding weet ik zeker, geniet van het resultaat. Verbaas uzelf. Want volgens mij:
“Als u alle (potentiële) klanten om u heen laat stralen, zit u er als bedrijf altijd warmpjes bij”
Geef een reactie