Ja, u leest de titel goed. “Hoe een deurmat het verschil kan maken…..”. Maar wat is nu het verhaal erachter. Dat ga ik u vertellen. Eerst wil ik u nog wel wat vragen.
Stelt u zich voor dat het een koude, gure vrijdagavond is. U heeft een hele week hard gewerkt en u snakt naar het weekend. Om 17.30 sluit u af en begeeft zich naar de uitgang van uw kantoor. Op de weg daar naartoe realiseert u dat u nog boodschappen moet doen voor het eten van vanavond. Net op dat moment krijgt u een smsje van uw partner. Uit waardering voor jouw harde werken wordt jij vandaag beloont en als je thuiskomt staat er een heerlijk maaltje voor je klaar. En ja hoor, je steekt de sleutel nog niet in het sleutelgat of de deur gaat open en de heerlijke geuren komen je al tegemoet. Wat een heerlijk gevoel van thuiskomen. Samen genieten jullie van een heerlijk feestmaal en als afsluiting gaan jullie lekker op de bank zitten met een warme kop chocomel met slagroom natuurlijk. Vooruit omdat het weekend is. Jullie hebben lekker de open haard aangestoken en je partner vertelt je het volgende verhaal.
Het verhaal over de deurmat. De deurmat die het verschil kan maken.
Dit is het verhaal van een jongen die al zijn hele leven iets heeft met klantcontact. Voor hem is dat de sleutel tot het succes van je bedrijf. Als je iedere dag weer het verschil weet te maken bij je klanten dan maken klanten het verschil voor jou. Met een mooi product of dienst maak jij iedere dag weer klanten blij. De missie van deze jongen is dan ook om van Nederland het klantvriendelijkste land van de wereld te maken. Hoe mooi zou dat zijn.
Op een dag gaat de jongen op pad want hij heeft een kennismakingsafspraak. Tijdens een netwerkbijeenkomst waren beide heren met elkaar in contact gekomen en vonden het beiden in interessant om elkaar en elkaars werkzaamheden beter te leren kennen. Eenmaal aangekomen bij het bedrijf parkeert hij netjes zijn auto en er valt hem iets op. Aan de rechterkant staat een woonhuis en hieraan vast staat nog een gebouw. In het midden staat een reclamezuil met de naam van het bedrijf. De jongen kiest de dichtstbijzijnde deur bij de reclamezuil want op de deur zelf stond niet iets aangegeven. Vervolgens staat hij in een hal met dit keer 4 deuren. 2 deuren zijn duidelijk de toilet voor dames en heren maar waar de andere 2 deuren naartoe leiden is een raadsel. De jongen kiest de gulden middenweg en staat ineens in een heel mooi kantoor met een balie. Hij is verbaasd. Zou het voor klanten en potentiële klanten nu altijd duidelijk zijn waar ze naar binnen moeten. Beide heren maken uitgebreid kennis met elkaar en de jongen deelt zijn gedachten en geeft als suggestie aan om bijvoorbeeld het woord kantoor op de deur te vermelden of voor de deur een deurmat neer te leggen.
Als de jongen terug naar zijn kantoor rijdt, laat de gedachte van de deurmat hem niet los. Eenmaal op kantoor bestelt hij gelijk een deurmat met het woord welcome en laat deze bezorgen met daarbij de complimenten van Klantexperience. 2 dagen later krijgt de jongen een mailtje met de tekst “Volgens mij ben jij fantastisch” en de boodschap dat het verhaal van de deurmat het gehele kantoor is doorgegaan.
Tevreden sluit de jongen zijn laptop en met een glimlach op zijn gezicht denkt hij: “het is mooi geweest deze week, wat mooi om het verschil te kunnen maken…..met een deurmat.
Ik ben benieuwd. Hoe maak jij het verschil bij de mensen om jou heen? Deel je verhaal en inspireer anderen om hetzelfde te doen.
Geef een reactie