Heerlijk dat er bedrijven zijn die de klant voorop stellen. Die de klant iedere keer weer weten te verrassen. Waar je blij van wordt, als je de winkel binnen loopt. Je zou denken dat dit normaal is, want ja, iedere organisatie heeft klanten nodig. Toch? Voor mij de grootste open deur die er bestaat maar voor veel organisaties en bedrijven blijkbaar niet.
Zo moet het dus niet !
Ik ging laatst naar de tandarts. Ik had een afspraak om 13.30 en ik was keurig op tijd. Op het moment dat ik aankwam zat er niemand aan de balie. Ik neem netjes plaats in de wachtruimte waar op dat moment al 2 andere mensen zitten te wachten. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik kom niet voor mijn plezier bij de tandarts. Het is fijn dat ik in de wachtruimte rustig een krantje (jawel, die van de dag zelf) kan lezen of een ander tijdschrift. Klasse. Ook aan de kinderen is gedacht, daarvoor is een kleine speelhoek ingericht. En heb je dorst, pak je een heerlijk glaasje water. Je tanden nog voor een laatste keer poetsen?, ook daar is aan gedacht. Mooi om te zien, denk ik op dat moment, maar dan opeens wordt mijn werkelijkheid verstoord door een irritant geluid dat zich steeds verplaatst en dichterbij lijkt te komen. Ik ga even op onderzoek uit en ja hoor ook hier heeft de robotisering zijn intrede gedaan er rijdt een Irobot over de vloer van de wachtruimte die aan het stofzuigen is.
Natuurlijk vind ik het fijn als klant dat de wachtruimte is opgeruimd maar toch. Het geluid wordt steeds harder en de Irobot nadert een klant. En ja hoor daar gaan ze, voetjes van de vloer. Hé er lopen medewerkers naar binnen. Heerlijk genoten van hun lunchpauze zijn ze weer klaar om aan het werk te gaan. De Irobot vervolgt nog steeds zijn weg en de eerste patiënten worden opgehaald. Eén van de patiënten is een dame in een scootmobiel die uitstapt en vervolgens 2 krukken nodig heeft om verder te lopen. Als dat maar goed gaat want ja die Irobot rijdt hier nog steeds ergens rond. Pfff, dat scheelde een haartje. Ik kon het niet laten om het gesprek aan te gaan met de tandarts. Die gaf aan dat de meeste klanten positief reageren en het wel begrijpen en ja daarnaast is het niet mogelijk om ’s nachts de Irobot zijn gang te laten gaan want ja dan gaat het alarm af. Ieder detail telt, en hoezeer ik de Irobot een mooie praktisch apparaat vind, adviseer ik de tandarts toch om tijdens het spreekuur de Irobot vrijaf te geven. Het zal je maar gebeuren dat een klant valt of struikelt. Mocht je op je mond vallen, ben je wel gelijk aan het goede adres.
Hoe dan wel?
Ik liep laatst mijn supermarkt in voor een paar kleine boodschappen. Ik loop langs de broodafdeling en ik zie een gele knop met daaronder een bordje met de tekst DRUK HIER VOOR PLEZIER
Tja, wie heeft er dan het lef om te drukken. En dit is nu precies waar het om draait. Een bezoek aan deze supermarkt is niet meer alleen boodschappen doen maar wordt daarnaast ook nog een belevenis op zich. De Jumbo heeft het begrepen. Zou dit mogelijk één van de redenen zijn dat ze steeds meer klanten krijgen. Het zou zomaar kunnen. Zo en nu gaat de klant het beleven !!! Samenwerken met jou is een belevenis. Eén die je niet snel vergeet. Waar je op verjaardagsfeestjes over praat. Een ervaring die een glimlach op je gezicht tovert als je er weer even aan terug denkt.
Zo, en stel jezelf nu eens de volgende vragen?
– Wil ik meer klanten?
– Wil ik klanten blij maken, zodat zij een ambassadeur worden voor mij?
– Nu ik 2 keer JA als antwoord heb gegeven, ben ik ook bereid om daadwerkelijk tot actie over te gaan?
Gefeliciteerd, 3x JA. Hoe ga jij jouw klanten verrassen?
Neem even de tijd en bedenk wat jij zou kunnen doen om de klant te verrassen. Ik daag je uit om je ideeën als reactie op deze blog te delen. Zo houden we elkaar scherp.
Heel veel succes !!!
PS O ja, benieuwd wat er gebeurt als je op de knop drukt in de supermarkt. Check it out. https://www.youtube.com/watch?v=Bvr7OdY_0u0
Cees van Schoonmaakbedrijf berkel en rodenrijs says
Kijk dit is nou een leuk idee. dit moeten ze in meerdere winkels doen.
Groet Cees
Wilfred van der Meer says
Bedankt voor je reactie Cees. Ik ben benieuwd hoe jij klanten blij maakt.