Zo net terug van een vakantie uit Zuid Frankrijk. Ja, het is vakantietijd. Iedereen neemt vakantie en maakt zich klaar om met vrienden, familie en kennissen in Nederland of in het buitenland op vakantie te gaan.
Daarbij is een goede voorbereiding het halve werk. Je vraagt je af met wie ga ik op vakantie?, waar wil ik naartoe op vakantie?, wat voor soort vakantie wil ik? (kamperen, backpacken, appartement, hotel, cruise etc). Oké en dan begint de voorbereiding.
Ik koos voor kamperen dus tent, kampeerspullen etc. maar ook zaken als verzekering, wegenkaart, TomTom passeerden de revue. En o ja ik had niks gereserveerd dus ook een aantal campings uitgezocht om te gaan kamperen.
Na een lange autorit met de nodige files (dus maar een hotelovernachting geboekt om even tot rust te komen) aangekomen in Zuid Frankrijk. Het was even zoeken naar de juiste camping want ja ik had niet van te voren gereserveerd. Maar na eenmaal een camping gevonden te hebben en de tent stond heb ik 2 heerlijke weken gehad om tot rust te komen, te genieten van het mooie weer en de mooie omgeving. En ja geloof het of niet ik ben zelfs bruin geworden.
Maar wat heeft nu de voorbereiding van mijn vakantie te maken met Sales? Ook bij Sales is een goede voorbereiding van essentieel belang. Waarom? Laten we bij het begin starten.
Wat wil jij bereiken in Sales?
– Dat iedereen jouw produkt of dienst gaat gebruiken.
– € omzet
– Duurzame relaties
– Bekendheid van jouw produkt
Als je dit voor jezelf hebt bepaald ga je kijken wat je hiervoor nodig hebt.
– Een lijst met potentiële klanten
Je hebt een produkt of dienst en dat wil je aan de man brengen. Je gaat dus beginnen met acquisitie. Maar ja, wie zijn nu jouw potentiële klanten?
– Een salesplan hoe je deze klanten gaat benaderen
Oké, je hebt bepaalt wie jouw potentiële klanten zijn. Nu is het zaak om een plan te maken hoe je deze klanten gaat benaderen.
– Een marketingplan
Met alleen nieuwe klanten benaderen ben je er natuurlijk nog niet. Je zult ook je bedrijf onder de aandacht willen brengen door middel van bijvoorbeeld website, advertenties, twitter, facebook, linkedin etc.
– Vaardigheden om goede acquisitiegesprekken te kunnen voeren aan de telefoon en aan tafel bij bezoek aan de potentiële klant.
Het moment is daar. Maandagochtend 09.00 uur. Je pakt de telefoon op en gaat potentiële klanten bellen. Maar ja zitten ze wel op jouw te wachten? Hoe ga je om met deze afwijzing? Hé, een afspraak gemaakt. Top. Ook hier zul je naar jezelf moeten kijken wat jij nodig hebt aan vaardigheden om dit tot een succes te brengen.
– Een goed CRM systeem waar je alle informatie en acties m.b.t. jouw klanten vast kunt leggen.
Ieder detail in het salesproces telt. Alle contacten, informatie en afgesproken acties legt je vast in een klantrelatiesysteem (met een duur woord CRM systeem). En als je afspraken maakt met de klant, volg deze dan op het juiste moment op.
Dit alles doe je om een goede klantenportefeuille op te bouwen. Belangrijk is dat je deze goed dient te beheren, onderhouden en uit te bouwen. Je kijkt steeds weer naar je eigen proces. Waar sta ik? Waar wil ik naartoe? Net zoals op vakantie je dag voor dag bepaalt wat je wilt gaan doen. Relaxen op de camping of een leuke stad (Port Grimaud) bezoeken.
Als je dit proces consequent goed doorloopt, goed beheerd dan kun je ieder jaar met een gerust gevoel, goed voorbereid, genieten van de heerlijke zon in bijvoorbeeld Zuid Frankrijk.
Bon Voyage.
PS Wat zijn jouw tips als het gaat om een goede voorbereiding? Laten we elkaar helpen zodat al onze klanten zich ook daadwerkelijk klant voelen dus reageer en inspireer.
Geef een reactie