We leven omstreeks het jaar 1800. De tijd waarin landerijen werden beheerd door de koning. Het bewerken van het land liet men over aan de landarbeiders. De vruchtbare grond moest omgezet worden in oogst (mais, aardappelen en noem het maar op).
Zo ook boer Piet. Zijn hele leven was hij in de leer geweest bij zijn vader. Het enige wat hij nog nodig had was een stuk land. Hij had zich aangemeld bij de koning als trouwe landarbeider die zou gaan zorgen voor fantastische oogst. En het moment was daar. Op een maandagochtend werd er op de deur geklopt. Een brief met daarop het zegel van de koning. Het kon niet waar zijn. Zou het dan toch. Ja h00r de koning had 2 stukken land toegewezen aan Piet.
Dolgelukkig dat Piet was, stormde hij naar buiten. Hij schreeuwde het uit van blijdschap. Hij ging gelijk aan de slag. De verschillende zaden werden aangekocht en de juiste gereedschappen werden opgeladen. En hij ging op pad. Aangekomen bij stuk land 1 ging hij aan de slag. Hij bewerkte het land en hij zaaide het land in. Zorgvuldig gebruik makend van al zijn kennis die hij had opgedaan. Iedere dag ging hij naar het land toe om er persoonlijk op toe te zien dat het goed ging met zijn land.
Maar dat was nog niet alles. Boer Piet begon ook alvast met het bewerken van stuk land 2. Ook deze grond werd uitgebreid bewerkt en ingezaaid. Ditmaal met andere zaden en ook dit stuk land bezocht hij iedere dag.
En zo kwam de dag dat de oogsttijd was aangebroken voor zijn 1e stuk land. Vol trots oogstte hij zijn land. Hij verkocht zijn waar op de markt en betaalde hiermee de koning in goudstukken. De koning was tevreden, zijn klanten op de markt dolenthousiast en ook boer Piet was zeer tevreden.
En omdat hij zo slim was geweest om ook zijn 2e stuk land alvast in te zaaien, heeft hij kort daarop zijn 2e stuk land geoogst. In de tussentijd was boer Piet alweer bezig met de volgende oogsten om er maar voor te zorgen dat hij altijd te eten had.
Zo is het ook met klantcontact. Een echte relatie met klanten en nieuwe potentiële klanten bouw je op door hiermee actief bezig te zijn. Dus niet alleen bezig zijn met je huidige klantportefeuille (boer Piet zijn 1e stuk land) maar ook contstant nieuwe potentiële klanten benaderen.
Hoe goed is uw organisatie in het realiseren van een eeuwigdurende oogst?
Benieuwd naar het geheim van een eeuwigdurende oogst. Neem dan contact met mij op voor een vrijblijvende kennismakingsafspraak.
Geef een reactie